מחיר הפינוק: בקרת והפחתת לחות בחדר הג'קוזי

בידור ומוזיקה לג'קוזי לגינה ולחצר

ג'קוזי הוא ללא ספק אביזר המסמל פינוק, רומנטיקה, יוקרה ויותר מקמצוץ של טבילה בחיים הטובים. צימרים, בתי מלון ומתקני ספא כבר לא יכולים להציע את שירותיהם מבלי שיהיה להם ג'קוזי צמוד. יותר ויותר זוגות בוחרים גם הם להתקין בביתם ג'קוזי פרטי שיספק את ליטרת הפינוק בהישג יד. ואולם, אל הג'קוזי מתלווה תופעה שחובה לתת עליה את הדעת: הצטברות לחות מוגברת בחדר שבו הוא ממוקם. הלחות עלולה לייצר עובש או טחב, כתמים על הקירות, ריחות לוואי וחלודה.

האוויר, יש לדעת, יכול להכיל אדי מים רק עד כמות מסוימת. ככל שהחום רב יותר, כך מסוגל האוויר להכיל יותר לחות. אחוז הלחות נמדד תמיד ביחס לשיעור הלחות המקסימלי שהאוויר יכול להכיל. כשהלחות באוויר מגיעה למאה אחוז האוויר מגיע לרוויה ומתחילות להיווצר טיפות מים המצטברות על חפצים שונים. בחדר האמבטיה או הג'קוזי מומלצת רמת לחות שתנוע בין 30% ל-50% בלבד, בזמנים שבהם הג'קוזי אינו בפעולה, כדי שלחות שכבר הצטברה במקום תתייבש בין פעולה אחת של הג'קוזי לאחרת. הדבר יעזור לשמר סביבה יבשה שתהיה גם בריאה יותר וגם תשמר את הריהוט והמבנה בתקינותם.

אם אתם בעליו של ג'קוזי, חשוב קודם כל שתתנו את הדעת על התופעה, תלמדו מהם האמצעים שניתן לנקוט כדי להפחית ולנטר לחות, ואז תחליטו כיצד תרצו לפעול.

כפי שכבר הבנו, בקרת והפחתת לחות בחדר בו ממוקם הג'קוזי (למשל בחדר השינה או באמבטיה) היא חיונית. לפניכם מספר פעולות וצעדים שניתן ליישם בחדר הג'קוזי על-מנת להבטיח שליטה במידת הלחות ובקרה עליה:

  1. רכשו מד לחות וטמפרטורה לחדר הג'קוזי שלכם.
  2. שליטה בלחות נעשית בעיקר באמצעות אוורור וייבוש האוויר. חשוב שחדר שבו מותקן ג'קוזי יכלול חלון גדול אחד או יותר, כדי שניתן יהיה לאוורר את החדר באופן תדיר ומלא. הקפידו גם להשאיר את דלת החדר פתוחה ככל שניתן.
  3. למזגן יש יכולת לייבש אוויר כשהוא מופעל – במצב קירור או חימום – לכן כדאי להתקין מזגן בחדר הג'קוזי ולהפעילו מדי פעם.
  4. לפני התקנת ג'קוזי – יש לתכנן את העתיד כיוון שלמיקומו חשיבות רבה. יש הבדלי טמפרטורה בין הקירות השונים במבנה. לקירות חיצוניים טמפרטורה שונה מלפנימיים, ולקירות שבהם עוברת צנרת מים חמים טמפרטורה שונה מאלו שבהם צנרת מים קרים או שלא עוברת בהם צנרת כלל. אם יש אפשרות שכזו, בחרו להתקין את הג'קוזי כך שהקיר שבו עוברים הצינורות אליו יהיה חיצוני. כדאי גם שמרבית צנרת המים החמים תעבור בקירות שאינם של חדר הג'קוזי, שכן הדבר תורם לצבירת לחות גם בעת פעולה תקינה של האינסטלציה, וכמובן אם חלילה יש נזילה.
  5. אמבט ג'קוזי או מקלחת אדים יכולים ליצור כמויות עצומות של אדים אמבטיה. אם אין לכם אמצעים מיוחדים לספיחת לחות הרי שלאחר הפעלת אחד מהם מומלץ להדליק בחדר מאוורר רגיל למשך כחצי שעה, כדי שייבש ויינדף את הלחות.
  6. רצפות מקלחת לרוב מכוסות באריחים מטעמי אסתטיקה. המרווחים בין האריחים הם למעשה חריצים הסופחים לחות שמצטברת בהם. בחדר שבו מותקן ג'קוזי רצוי אם כן לוותר על מרצפות ולהעדיף חיפוי בחתיכה אחת ומחומרים שאינם סופגי לחות – למשל רצפה יצוקה או רצפת דק מיוחדת לסביבת ג'קוזי, שלרוב עשויה מעץ שיודע לספוח את הלחות ומתייבש בקלות מבלי להיות מושפע ממנה.
  7. ניתן להציב בחדר הג'קוזי כלים עם חומרים סופחי לחות. יש מספר חומרים שתפקידם לספוח לחות מהאוויר. סופחי לחות מורכבים מחומר היגרוסקופי וחשוב לדעת כי להם יחידת מידה מקובלת הנקראת "Unit". יחידה אחת היא כמות החומר ההיגרוסקופי הדרושה לספיחת 6 גרם מים בסביבה בת 40% לחות יחסית. משקל כל Unit משתנה מחומר לחומר ועומד על כ-30 גרם. מנתונים אלו אפשר ללמוד כי חומרים סופחי לחות מתאימים לייבוש אוויר בעיקר בחללים קטנים.
  8. אפשרות מוצלחת במיוחד לייבוש אוויר היא מכשיר מפחית/סופח לחות – מיכל שהוא למעשה קומפרסור המיוצר בגדלים ובהספקים שונים ושעליכם להתאים לחלל שבכוונתכם לייבש בו את הלחות. מייבש לחות לשימוש בחדר ביתי סטנדרטי נראה מעט כמו מזגן נייד, ולרוב עיצובו נאה ולא פוגע במראה חדרי ג'קוזי מסוגננים. סופחי הלחות מכונים גם "יבשנים", ויתרונם הנוסף הוא שהם מסוגלים להשפיע גם בדיעבד. זאת אומרת, אם חלילה כבר צבר החדר לחות שהפכה לטחב או ריח עובש שקשה להיפטר ממנו, היבשנים מסוגלים לספוח את הלחות שהצטברה בחדר ובכך לתקן את המצב ולהחזיר לחדר את התנאים הטובים שחובה שיהיו בו כדי ליהנות מהשהייה בו ובג'קוזי.

לכל פינוק יש מחיר – במקרה של בריכות ג'קוזי זהו מחיר שאנחנו שמחים לשלם. חלק מהמחיר כולל גם תחזוקת הסביבה שבה מותקן הג'קוזי. על ידי מניעת לחות וטיפול שוטף בהצטברות שלה אנחנו מבטיחים לעצמנו עוד שעות רבות של פינוק מבלי לסבול מתוצאות לא רצויות שלו.