טבילה בג'קוזי לפני ואחרי אימון גופני

ג'קוזי לגינה הוטספרינג

אנשים רבים תוהים: האם כדאי לטבול בג'קוזי לאחר אימון גופני? בין אם זהו אימון במרכז ספורט או בחדר כושר, הכולל גם מרכז ספא, ובין אם מדובר בטבילה בג'קוזי בחצר או בבית לאחר אימון ספורטיבי בחוץ -האם יש כיף גדול יותר מאשר לחזור מריצה ארוכה או ממסע רכיבה על אופניים, להיכנס לג'קוזי, להירגע ולהרפות את השרירים?

לצד ההנאה, יש דברים שכדאי לדעת. מסתבר שכשמדובר בשילוב בין אימון גופני מפרך וטבילה בג'קוזי יש לשים לב לעוצמת האימון ולתזמון של הרחצה.

מחקרים הראו כי לאחר אימון גופני רגיל, בשלב בו הלב חוזר לפעום בקצב רגיל ואנו מפסיקים להזיע, ישיבה בג'קוזי משחררת את השרירים, יכולה להפחית את הכאבים ולהגדיל את טווח התנועה שלהם. חשוב להקפיד להוריד את קצב הלב לפני הטבילה בג'קוזי, משום שחום הג'קוזי מרחיב את כלי הדם ומזרז את זרימת הדם -דבר שאימון גופני עושה ממילא, ולכן לא כדאי להעמיס עוד יותר על הגוף. מנוחה של 15-20 דקות לפני הכניסה לג'קוזי תעשה את העבודה. כמו כן, חשוב לשתות הרבה בעת ולאחר השהייה בג'קוזי על מנת למנוע התייבשות.

אם מדובר באימון קפדני ומפרך יותר, כמו טריאתלון או ריצת מרתון, כדאי לתכנן את זמני הישיבה בג'קוזי כדי לקבל את מירב היתרונות של הפעולה וכדי לא לפגוע בגוף.

לפני האימון: טבילה קצרה באמבט חם לפני אימון יכולה לעשות את הריצה לנעימה יותר, במיוחד ביום קר, משום שהיא מגבירה את זרימת הדם לרגליים. כדאי לזכור שכאשר טובלים בג'קוזי הגוף כבר מתחיל להזיע, וחשוב להקפיד על צריכת הנוזלים כדי לא להתייבש.

מיד אחרי אימון: זה הזמן לטבילה קרה. רחצה במים קרים ושימוש בקרח תגביל את זרימת הדם לשרירים, וכך הם יתאוששו ויחלימו מהר יותר. חום עלול לגרום להם להישאר מודלקים והמשך ההזעה עלול לגרום להתייבשות. הקירור יעיל במיוחד לטיפול בפגיעות טראומטיות כגון כאבים חדים בשריר או מכה חזקה, וכן לכאבי מפרקים.

בימים שלאחר מכן: ישיבה בג'קוזי 36 עד 48 שעות לאחר הריצה תיתן לכם את מירב היתרונות. בשלב זה השרירים כבר לא מודלקים, וזרימת הדם המוגברת תעודד את החלמת השרירים הפגועים. הישיבה באמבט חם מקלה על שרירים תפוסים וכאבי גב. יש כמובן את היתרונות הנוספים של הג'קוזי, כגון השריית רוגע ותחושת שלווה והרפיה. אין כמו לשבת בג'קוזי בחצר ולברך את עצמכם על העמידה שלכם במאמץ הכביר ועל ההישג שהגעתם אליו.

לסיכום, ההשפעה של פציעה או כאבים על הגוף כתוצאה ממאמץ גופני מפרך דורשת טבילה במים קרים, קרח או קומפרסים קרים – ורחצה בג'קוזי חם בימים שלאחר מכן.

לטיפוסים הספורטיביים שבינינו שמתכוננים לריצת מרתון, תחרות "איש הברזל" או עוסקים בטריאתלון ולספורטאים המקצועיים, זכרו: לפני -אמבט חם קצר; אחרי – קודם קור, אחר כך חום.