מתברר שישנן הרבה שאלות שצצות כאשר מנסים לחבר בין ג'קוזי והיריון.

את בהיריון ומפנטזת על בילוי זוגי בג'קוזי הפרטי שלך או זה שבצימר היוקרתי בו תבלו בסופ"ש? שמעת דעות שונות בעניין, ואת לא יודעת מה נכון – האם מותר לרחוץ בג'קוזי בזמן הריון או אסור? את מתחילה כבר לחשוב על הלידה ומתעניינת באפשרות של הקלה באמצעים טבעיים בזמן הצירים? או אולי את שוקלת אפשרות של לידה במים? מה דעתך להיעזר בג'קוזי שלך או זה שבחדר לידה כדי להעניק לעצמך חווית לידה רגועה ומספקת יותר?

ליקטנו בשבילך טיפים ועצות כדי שתוכלי לקחת את ההחלטות המתאימות עבורך. במקרה של ספק או מצבים רפואיים מיוחדים, התייעצי עם הרופא שלך, האחות או תומכת הלידה.

טבילה בג'קוזי בזמן היריון

מובטחים לך רגעי אושר רבים בג'קוזי, אבל אם את בהיריון, כדאי שתשקלי את המצב מזווית קצת אחרת. גם אם את חובבת ג'קוזי מושבעת ולא מוכנה לוותר על החוויה בקלות, כדאי שבמצב זה תנקטי כמה אמצעי זהירות, כמו שאת נוקטת בתחומים אחרים כשאת בהיריון.

ההמלצה הרווחת ביותר היא לא להיכנס לג'קוזי בשליש הראשון של ההיריון – כלומר בשלושת החודשים הראשונים. שהייה של 10 דקות או יותר בג'קוזי יכולה להעלות את חום גופך לכמעט 39 מעלות צלזיוס ולהביא למצב הנקרא היפרתרמיה, כלומר חום גוף גבוה מאוד. בישיבה בג'קוזי, כשכל הגוף שקוע במים, אין לגוף אפשרות לקרר את עצמו על ידי הזעה ולכן טמפרטורת הגוף עולה ונשארת גבוהה, דבר שאינו בריא לעובר בתחילת דרכו.

אם אינך בטוחה לגבי טבילה בג'קוזי בשאר חודשי ההיריון, את יכולה להתייעץ עם הרופא שלך. בכל מקרה, מוטב שתכירי את הטיפים הבאים לנקיטת אמצעי זהירות:

  1. דאגי שטמפרטורת המים בג'קוזי לא תעלה על 37 מעלות.
  2. הגבילי את זמן השהייה במים עד עשר דקות
  3. הסתפקי בטבילה אחת בשבוע.
  4. התרחקי מהפתח בדופן הג'קוזי המספק זרמי מים חמים טריים.
  5. צאי מיד מהג'קוזי אם את מרגישה אי נוחות כלשהי.
  6. תוכלי להיכנס לג'קוזי רק אם את בריאה לגמרי, ואם לא עסקת רגע לפני בפעילות גופנית שהעלתה את חום גופך.
  7. טבלי רק בג'קוזי שאת בטוחה במידת הניקיון שלו (עדיף ג'קוזי פרטי או כזה שאינו בשימוש המוני).

את יכולה תמיד לשבת על שפת הג'קוזי ולשכשך רגליים לפרקי זמן קצרים, אם השהייה בג'קוזי היא הפינוק האולטימטיבי או הבילוי החברתי המועדף עליך. דבר נוסף שתמיד אפשרי הוא לא לחמם את הג'קוזי לטמפרטורות גבוהות. גם מתחת ל-30 מעלות המים נעימים ומאפשרים להנות מעיסוי הג'קוזי בלי להסתכן בהתחממות הגוף.

שימוש בג'קוזי בזמן הצירים והלידה

אם ההיריון שלך תקין לגמרי ואין מניעה רפואית, תוכלי לשקול שהייה בתוך ג'קוזי או אמבט מים חמימים בזמן הצירים ואולי אפילו לידה בתוך מים. בכמה בתי חולים בארץ קיימים חדרי לידה פרטיים מפנקים הכוללים ג'קוזי – חלקם חינם, על בסיס מקום פנוי, וחלקם מיועדים להזמנה בתשלום.

לידה בתוך מים בבית חולים אינה נפוצה כל כך, למרות שהיא מאושרת על ידי משרד הבריאות, אך היא אפשרית בכמה מחלקות שיש בהם ציוד ואנשי צוות מתאימים וכן במרכזי לידה פרטיים ברחבי הארץ. במקרים של לידה ביתית אפשר לנצל את הג'קוזי הפרטי או לשכור בריכה מיוחדת, זאת כמובן בתנאי שנוכחת בבית מיילדת מוסמכת. ניטור מצבו של העובר אפשרי כיום גם בתוך מים באמצעות מכשיר ניטור אלחוטי עמיד במים.

ישנם יתרונות רבים לשהייה במים בתוך ג'קוזי או אמבטיה/בריכה בזמן הצירים:

  1. הרפיה ושחרור של השרירים המכווצים בשל צירי הלידה, וכתוצאה מכך – צירים יעילים יותר
  2. חום המים ותחושתם הנעימה על העור מסייעים להקלה בכאבים ומפחיתים את הצורך בשימוש במשככי כאבים
  3. זרמי המים בג'קוזי מספקים מסז' לגב התחתון
  4. המים מפחיתים את משקל הגוף ומאפשרים שינוי תנוחה ביתר קלות
  5. הקלה בשלב הלידה האחרון
  6. חוויה רגועה יותר לתינוק, העובר בהדרגה מהסביבה הנוזלית ברחם לסביבה נוזלית חיצונית ורק אחר כך לאוויר הפתוח

אם את בוחרת באפשרות של לידה ביתית ורוצה לשהות בזמן הצירים בתוך מים, הרי שג'קוזי עדיף על פני האמבטיה הביתית מכמה בחינות:

  1. סידורי הישיבה בתוך הג'קוזי נוחים יותר, לעתים קיים ממש מושב מובנה בקרקעית הג'קוזי; ארגני לך מראש כריות צפות וריפוד לדופן הג'קוזי, כדי שתוכלי להישען בתנוחות שונות. אפשר גם להשתמש במגבות מגולגלות לריפוד בזמן הישיבה בג'קוזי.
  2. הג'קוזי עמוק יותר מהאמבטיה, כך שבקלות תוכלי למלא אותו עד שקו המים יכסה את כל הבטן. תוכלי בקלות לשנות בו תנוחות, ולעבור מישיבה לעמידת שש, כריעה, או כל תנוחה אחרת שתהיה לך נוחה.
  3. ניתן לשלוט על טמפרטורת מים קבועה בג'קוזי ואין צורך לחמם מחדש מים שהתקררו, כמו באמבטיה. יש לשמור על טמפרטורת מים קבועה של 37 מעלות, לא יותר!
  4. הג'קוזי מרווח יותר מאמבטיה ויש בו מקום גם לבן הזוג. בקשי ממנו שיוסיף את בגד הים שלו לערכת הלידה שלך. אם הוא מעדיף להישאר יבש, הוא יכול כמובן גם לתמוך בך מחוץ לג'קוזי. חלק מתפקידו הוא לדאוג להשקות אותך ולשמור על מאזן נוזלים תקין אצלך.

ניתן להישאר במים עד השלב האחרון של הלידה או לבצע את כולה במים בהתאם להרגשתך ולשיקולי המיילדת. אין בכך שום סכנה לתינוק מאחר וכל עוד הוא נמצא כולו בתוך המים לאחר שנולד, הוא אינו מתחיל לנשום בכוחות עצמו אלא עדיין מקבל חמצן דרך השלייה.

טבילה בג'קוזי לאחר הלידה

לאחר שהתפנקת בג'קוזי במהלך ההיריון ובתהליך הלידה, לאחר לידה מומלץ להימנע משימוש בג'קוזי לפחות 4-6 שבועות כדי למנוע סכנת זיהום. תני לגופך להחלים בנחת ובינתיים חלמי על הרגעים המתוקים, אך הספורים, שתוכלי להקדיש לעצמך תוך כדי השגרה החדשה של הטיפול בתינוק. אין ספק שטבילה בג'קוזי תהיה אז תענוג כפול ומכופל!